آموزش عکاسی, آموزش نورپردازی, اموزش عکاسی پرتره, اموزشگاه عکاسی صنعتی

برنامه های آموزش عکاسی و آموزش نورپردازی و زیرمجموعه های آن به صورتی است که هنرجویان در یک دوره کاملا کاربردی و حرفه ای شرکت میکنند. آموزش عکاسی, آموزشگاه عکاسی, آموزشگاه نورپردازی

دوره های آمورش عکاسی

فول فریم و هاف فریم یا کراپ سایز چیست؟ » آموزش عکاسی, آموزش نورپردازی, اموزش عکاسی پرتره, اموزشگاه عکاسی صنعتی
 

آموزش عکاسی دیجیتال

آموزش عکاسی
آموزش عکاسی دیجیتال آموزش عکاسی

  آموزش عکاسی

آموزش عکاسی و نورپردازی » اخبار و مقالات » عكاسي » فول فریم و هاف فریم یا کراپ سایز چیست؟

فول فریم و هاف فریم یا کراپ سایز چیست؟׀ فول فریم و هاف فریم یا کراپ سایز چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت دوربین ها از آنالوگ به دیجیتال،

اندازه حسگر در سایزهای مختلف بر روی دوربین نسب شد.

اصلی ترین حسگرهای موجود که در دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای

موجود است با سایز فول فریم و هاف فریم یا کراپ سایز شناخته می شوند.

در دوربین های پیشرفته حرفه ای یک سایز مدیوم فرمت وجود دارد

که در ادامه به معرفی و توضیح تفاوت هایی حسگرهای مختلف خواهیم پرداخت.

سنسور فول فریم

در گذشته دوربین هایی وجود داشت که دارای دو لنز بودند به طوری که لنز بالایی

وظیفه انتقال تصویر به روی ویزور را بر عهده داشت

و لنز پایینی تصویر را بر روی فیلم داخل دوربین منعکس می کرد.مهمترین تغییر

در دوربین ها، در بخش حسگر و پردازش تصویر بوده

که اولی نور را به سیگنال تبدیل می کند و دومی سیگنال را به کد و فرمت هایی

مثل RAW یا JPEG بدل می نماید. اندازه سنسور

فول فریم معادل حسگرهای دوربین های آنالوگ یعنی 35mm است.

در واقع ابعاد سنسورهای قدیمی 36 در 24 میلی متر بوده است.

در دوربین های فول فریم یا همان 35 میلی متری، عکس با استفاده از

تمام سطح حسگر تهیه می شود و بالاترین کیفیت ممکن را دارد. 

سنسور APS-C یا کراپ سایز

دوربین های حرفه ای بازار از حسگرهایی در ابعاد کوچک تر به نام APS-H و APS-C  استفاده می کنند.

هر یک از سازندگان دوربین های دیجیتال برای دوربین های خود از ضریب خاصی برای تعیین سایز سنسور کراپ خود

از آنها استفاده می کنند. سطح یک حسگر فول فریم 864 میلی متر مربع است در حالیکه در انواع APS-C و H،

مساحت تقریبا نصف شده و به عبارت دیگر ابعاد تقریبا 1/5 برابر کوچکتر شده اند.


انواع دوربین  های DSLR

 میلیدوربین های 35 میلی متری: به دوربین هایی گفته می شود که طول سنسور آنها حدود 35mm است.

این نوع دوربین هاکه به دوربین های فول فریم نیز معروف هستند با اندازه سنسور (36×24 )از طرف کارخانه های سازنده دوربین

عرضه می گردند(نصیری،14:1394).


دوربین های کراپ سایز: به دوربین هایی گفته می شود که اندازه سنسور آنها کوچک است و سنسور آنها با ضریب مشخصی

از سنسور دوربین های 35 میلیمتری کراپ خورده است؛ ولی ساختار اصلی دوربین همانند دوربین های فول فریم است.(همان)


دوربین های قطع متوسط (medium format): دوربین هایی که اندازه سنسور آنها بزرگتر از دوربین های 35 میلیمتری است.

اندازه و عرض سنسور این دوربین ها با توجه به مدل و کارخانه سازنده متفاوت است.


هرچه سایز سنسور بکار رفته در دوربین کوچکتر باشد نیاز به لنز کوچکتری برای پوشش سطح سنسور دارد

و در نتیجه بدنه دوربین هم می تواند کوچکتر باشد. به همین علت canon eos 1ds جزء بزرگترین دوربین های slr  

و دوربین های 3/4 مثل olympus e400 کوچکترین دوربینهای slr و کامپکت ها نیز کوچکترین دوربین های دیجیتال هستند.

کوچک شدن سایز سنسور دوربین ها به جز کوچک شدن سایز دوربین ها که نقطه مثبتی محسوب می شود،

نقاط ضعفی دارد که در ادامه بیان خواهد شد.

زاویه دید

آشکارترین تاثیر سایز سنسور بر زاویه دید است. هرچه سایز سنسور بزرگتر باشد

زاویه دید گسترده تر استو به این معنی که در فول فریم ها و مدیوم فرمت ها ما زاویه دید

وایدتری نسبت به کراپ سایز ها داریم. در حقیقت زاویه دید حسگرهای کراپ سایز کمتر است.

نوری که به سنسور می رسد در برخورد با فوتوسل ها یک جریان الکتریگی ایجاد می کند

که مجموع ان جریانات الکتریکی در پردازشگر دوربین آنالیز شده و تبدیل به دیتاهای دیجیتال

و یک عکس دیجیتال می شود.

فرض کنید یک دوربین کامپکت و یک دوربین فول فریم هر دو سنسوری 8 مگاپیکسلی داشته باشند.

برای اینکه یک سنسور خیلی کوچک، تعداد پبکسل معادل یک سنسور فول فریم داشته باشد

بایستی ایعاد هر پیکسل به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

به بیانی پیکسل ها برای قرار گرفتن باید فشرده تر شوند.

کاهش ابعاد پیکسل ها باعث می شود هر پیکسل نور کمتری را دریافت کند

و بنابراین جریان الکتریکی ضعیف تری ایجاد کند. برای اینکه عکس عکس گرفته شده

روشنایی مناسبی داشته باشد بایستی جریان الکتریکی ایجاد شده، توسط پردازشگر دوربین تقویت شود.

تقویت این جریانهای الکتریکی همزمان، باعث افزایش میزان noise یا پارازیت می شود.

این فرآیند باعث افزایش آرت فکتهای دیجیتال و نیز از بین رفتن جزئیات عکس شده و

به وضوح از کیفیت عکس می کاهد. 

مشکل دیگری که به دلیل کوچکی سنسور و متعاقب آن کوچکی پیکسل ها ناشی می شود،

کم شدن دامنه دینامیک عکس است. دامنه دینامیک گستره بین پرنورترین و کم نورترین نقطه در منظره است که سنسور

دوربین قادر به ثبت آن است. علت آن است که به خاطر کوچک شدن پیکسل ها ،

پیش از آنکه نور در نقاط تاریک کادر بتواند پیکسل را تحریک به تولید جریان الکتریکی کند،

پیکسل های قسمت پرنور کادر از دست می رود.

عارضه دیگری که از زیاد کردن رزلوشن در یک سنسور کوچک ناشی می شود

آن است که با افزایش تعداد فوتوسل ها و بالطبع کوچک شدن آنها، رزولوشن سنسور

از رزولوشن لنز پیشی می گیرد، یعنی چون فوتوسل های سنسور بسیار کوچک می شوند

و لنز نمی تواند به همین میزان شعاعهای نوری را از هم تفکیک کند، ممکن است

بعضی از فوتوسل ها هیچ شعاع نوری را دریافت نکنند. این مسءله باعث soft شدن تصویر می شود. 

بیشتر عکاس ها دوربین های slr را به دوربین های کامپکت ترجیح می دهند

چون پیکسل های بزرگتر دارند و این باعث با کیفیت تر شدن عکس ها می شود.

 

 

 

 

برگشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش عکاسی, آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش نورپردازی, آموزشگاه عکاسی, آموزشگاه عکاسی دیجیتال, آموزشگاه نورپردازی, دوره آموزش عکاسی, دوره جامع عكاسي, دوره عکاسی, فیگور, مدلینگ

 

آموزش عکاسی مجید نصیری در فیسبوک آموزش عکاسی مجید نصیری در اینستاگرام

  

All Right Reserved 2013,Majid Nasiri , Design by www.adco.ir

Link Require Resolution 1024×768 or Higher

www.MajidNasiri.ir

پویایی و حرکت