آموزش عکاسی, آموزش نورپردازی, اموزش عکاسی پرتره, اموزشگاه عکاسی صنعتی

برنامه های آموزش عکاسی و آموزش نورپردازی و زیرمجموعه های آن به صورتی است که هنرجویان در یک دوره کاملا کاربردی و حرفه ای شرکت میکنند. آموزش عکاسی, آموزشگاه عکاسی, آموزشگاه نورپردازی

دوره های آمورش عکاسی

قانون یک سوم و نقاط طلایی » آموزش عکاسی, آموزش نورپردازی, اموزش عکاسی پرتره, اموزشگاه عکاسی صنعتی
 

آموزش عکاسی دیجیتال

آموزش عکاسی
آموزش عکاسی دیجیتال آموزش عکاسی

  آموزش عکاسی

آموزش عکاسی و نورپردازی » اخبار و مقالات » عكاسي » قانون یک سوم و نقاط طلایی

قانون یک سوم و نقاط طلایی׀ قانون یک سوم و نقاط طلایی

تلاش کنیم برای بهتر شدن از جزئیات شروع کنیم.

کادربندی

یکی از مهم ترین راههایی که ما را به سمت داشتن یک عکس زیبا و حرفه ای هدایت می کند توجه به کادر عکس است. اگر نکات ساده ای که باید در کادربندی عکس به آنها توجه شود را بدانیم و آنها را در زمان گرفتن عکس رعایت کنیم به مراتب عکسی زیباتر و گاه حرفه ای را ثبت خواهیم کرد.  

نقاط طلایی  

اگر کادر را به سه قسمت افقی و عمودی تقسیم کنیم، این خطوط در چهار نقطه با هم برخورد می کنند که به این نقاط، نقاط طلایی می گویند. اهمیت این نقاط به این دلیل است که چشم بیننده در نگاه اول ناخودآگاه به طرف این نقاط متمرکز می شود از این رو، سعی کنید اجزایی را که در تصویر اهمیت بیشتری دارند در این نقاط قرار دهید(نصیری    4931: 14). 

محل تلاقی خطوط که به ترتیب اهمیت درصد آنها مشخص شده است درواقع نقاط طلایی کادر هستند. چنانچه سوژه اصلی در یکی از این نقاط قرار داده شود عکس زیباتر و جذاب تر خواهد شد.  

امروزه دوربین های DSLR با قابلیت Grid view  کار را راحت کرده به طوری که می توان سوژه را دقیق بر روی یکی از نقاط طلایی قرار داده و از ثبت عکسی زیبا لذت برد. با فعال کردن این قابلیت دوربین می توان خطوط یک سوم را در کادر و در زمان عکس گرفتن دید.

 

دقت در قرار دادن سوژه اصلی در جای درست کادر تأثیر بسیاری بر انتقال حس زیبایی عکس دارد و از دید زیبایی شناسی عکس بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود.

 

این قانون یک قانون کارآمد است که شما با رعایت کردن آن می توانید عکاسی خود را به طور محسوسی تقویت کنید.

تقارن آینه ای

اگر کادر را با خطی فرضی به دو قسمت تقسیم کنیم و عناصر دو طرف این خط فرضی همانند هم باشند، یک تقلرن آینه ای درون کادر به وجود می آید(نصیری،4931:93).

گاهی اوقات در عکاسی از منظره، آنقدر قرینه در تصویر زیبا است که نشان دادن آن به بیننده حس بسیار خوبی منتقل خواهد کرد .در این نوع عکس ها باید سعی کرد که با رعایت قانون یک سوم تصویر را زیباتر جلوه داد .

بالانس

 

بالانس پایه تمام ترکیب بندی ها می باشد می تواند تصویر را از یک بی نظمی به یک هارمونی و نظم تبدیل کند. اگر شما عکس را با یک خط فرضی به دو قسمت از وسط تقسیم کنید میتوانید سوژه هایتان را در ۲ سمت عکس به گونه ای قرار دهید تا عکستان متعادل یا نا متعادل به نظر بیاید.

کادر باز

در کادری که می بندید به سوژة خود فضای کافی بدهید .اجازه دهید سوژه مورد نظرتان فضای کافی برای نشان دادن خود داشته باشد. محدود کردن کادر و استفاده از کادرهای بسته جهت نشان دادنِ جزئیات بیشتر، گاهی سوژه را تباه خواهد کرد. اما این را هم نمیتوان انکار کرد که گاه با زومِ بیشتر و پر کردِنِ کادر، سوژه به بهترین نحو ممکن خودش را به نمایش خواهد گذاشت.

 

این تصویر به زیبایی حس پرواز را القاء می کند، در صورتیکه اگر کادر بسته تر بود بدون شک دیگر چنین حسی به مخاطب منتقل نمی شد.

به پس زمینه عکس دقت کنید

هر چه پس زمینه عکس ساده تر و حاوی اطلاعات کمتری باشد، بیننده توجه بیشتری به سوژه مورد نظر خواهد داشت .

در صورتی که انتخاب کادرهای شلوغ و مملوء از اطلاعات، ذهنِ بیننده را مغشوش و پراکنده خواهد کرد. در نتیجه سعی کنید پس زمینه تان را با استفاده از فوکوس مناسب محو کنید. ایجادِ بوکه ها در پس زمینه، زیبایی عکستان را دوچندان خواهد کرد.

در این عکس، عکاس با محو کردن درختان پس زمینه، تلاش کرده تمام توجه بیننده را به قورباغه جلب کنند.

به عناصر و اجزایی که در کنار سوژه تان و در کادر قرار میگیرند، توجه کنید. برای بودن یا نبودنشان، شما تصمیم بگیرید. گاهی اضافه شدنِ یک عنصر در عکس زیبایی آن را چند برابر خواهد کرد. 

در این تصویر عکاس با نزدیک شدن به رد پاها و قرار دادن سوژه در پس زمینه به زیبایی حس رفتن و حرکت را به نمایش گذاشته است.

کادر در کادر

یک عکاس همیشه باید به چیزهایی توجه کند که کمتر مورد توجه دیگران است. یکی از این چیزها کادرهای طبیعی است که اطراف ما هستند.

در این تصویر عکاس با نزدیک شدن به رد پاها و قرار دادن سوژه در پس زمینه به زیبایی حس رفتن و حرکت را به نمایش گذاشته است.  کادرهای طبیعی  یک عکاس همیشه باید به چیزهایی توجه کند که کمتر مورد توجه دیگران است. یکی از این چیزها کادرهای طبیعی است که اطراف ما هستند. 

کادر افقی

این کادر دارای حس آرامش و سکون است که در عکاسی طبیعت کاربرد زیادی دارد.

 این کادر در عکاسی پرتره بیشتر برای نماهای بسته و هنگامی استفاده می شود که پرتره به صورت افقی قرار گرفته است.(نصیری،4931:13).


 کادر عمودی

این کادر حس قدرت و ایستادگی را به بیننده منتقل می کند. این کادر در عکاسی پرتره کاربرد زیادی دارد.

منبع: کتاب آموزش عکاسی و نورپردازی پرتره. مجید نصیری 

 

 

 

 

برگشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش عکاسی, آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش نورپردازی, آموزشگاه عکاسی, آموزشگاه عکاسی دیجیتال, آموزشگاه نورپردازی, دوره آموزش عکاسی, دوره جامع عكاسي, دوره عکاسی, فیگور, مدلینگ

 

آموزش عکاسی مجید نصیری در فیسبوک آموزش عکاسی مجید نصیری در اینستاگرام

  

All Right Reserved 2013,Majid Nasiri , Design by www.adco.ir

Link Require Resolution 1024×768 or Higher

www.MajidNasiri.ir

پویایی و حرکت