آموزش عکاسی, آموزش نورپردازی, اموزش عکاسی پرتره, اموزشگاه عکاسی صنعتی

برنامه های آموزش عکاسی و آموزش نورپردازی و زیرمجموعه های آن به صورتی است که هنرجویان در یک دوره کاملا کاربردی و حرفه ای شرکت میکنند. آموزش عکاسی, آموزشگاه عکاسی, آموزشگاه نورپردازی

دوره های آمورش عکاسی

داینامیک رنج » آموزش عکاسی, آموزش نورپردازی, اموزش عکاسی پرتره, اموزشگاه عکاسی صنعتی
 

آموزش عکاسی دیجیتال

آموزش عکاسی
آموزش عکاسی دیجیتال آموزش عکاسی

  آموزش عکاسی

آموزش عکاسی و نورپردازی » اخبار و مقالات » عكاسي » داینامیک رنج

داینامیک رنج׀ داینامیک رنج

 

 

 

 

 

 

 

داینامیک رنج


تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند. در برخی عکس‌ها نواحی تاریک یا روشن بعضاً دارای جزئیات هستند و در برخی قسمتها فاقد جزئیات یا بافت قابل تشخیص. محدوده دینامیکی عکس درواقع مشخص می‌کند که در عکس چه طیفی از روشنایی بین تاریک‌ترین قسمتهای حاوی جزییات تا روشن‌ترین قسمتها وجود دارد. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، عکس دارای محدوده دینامیکی بیشتری است و در آن نواحی بیشتری در قسمتهای تاریک و روشن دارای جزییات قابل تشخیص هستند. واحد سنجش دینامیک رنج، EV یا Exposure Value است. این مقدار محدوده دینامیکی در وسایل و مدیاهای مختلف، متفاوت است. مثلاً دوربین‌های عکاسی دیجیتال SLR دارای دینامیک رنج حدود ۶-۸ و چشم انسان دارای دینامیک رنج ۱۴EV است.

اندازه پیکسل و محدوده دینامیکی

سنسور یک دوربین دیجیتال از میلیونها پیکسل تشکیل شده که حین نوردهی آن، فوتونهای نوری را به خود جذب میکنند. این فرایند را به راحتی میتوان با هزاران سطل کوچکی مقایسه کرد که کنار هم چیده شدهاند و آب باران در آنها جمع میشود. هر چه نوردهی بیشتر باشد، فوتونهای جذب شده نیز بیشتر خواهد بود. بعد از اتمام نوردهی، سطح رویی هر سطل با یک ارزش تخمینی برآورد میشود و از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل میگردد. برای سطلهای خالی ارزش «۰» و به سطلهای کاملا پر ارزش «۲۵۵» در نظر گرفته میشود و با رنگهای سیاه خالص و سفید خالص نشان داده میشوند. درست مثل همان چیزی که در یک سنسور انجام میشود.

در صورت ادامه میزان نوردهی فتودیودها سر ریز میشوند (این حالت باعث محو شدگی تصویر میگردد).ارزش این سطلها، همگی برابر میشود با عدد ۲۵۵٫ حال آنکه که این رقم برای فتودیودهای مختلف باید متفاوت باشد. به بیان دیگر، اطلاعات و جزییات تصویر از بین میرود. به این صورت است که نقاطی از تصویر درخشان میشود و به پیکسلهایی که کنار نقاط تاریک قرار دارند فرصت جذب فوتونها داده نمیشود و ارزش آنها همچنان «۰» میماند و همچنین نقاط از دست رفته چه ۰ و چه ۲۵۵ دیگر قابل بازیابی نخواهند بود.

سنسورهایی که دارای Dynamic Range وسیعتری میباشند از عمل پرشدن و لبریز شدن و همچنین خالی ماندن فتودیودها جلوگیری میکنند.

دوربینهای دیجیتال SLR داری Dynamic Range بسیار زیاد تری نسبت به دیگر دوربینهای دیجیتال هستند.

این توانایی به واسطه اندازه بزرگتر فتودیودها،دهانه بزرگتر و بازتر،اندازه بزرگتر میکرولنزها و عمق فتودیودها به وجود می آید.

دهانه بزرگتر این امکان را میدهد که سنسور در زمان مواجه شدن با نور کم بتواند در کمترین زمان نور و فتون مورد نیاز خود را جذب نماید.

دهانه بزرگتر و باز تر و به عبارتی قیفی شکل این امکان را میدهد تا با افزایش تراکم پیگسلها و بالا رفتن رزولوشن مشکلات کوچکتر شدن فتودیودها کمتر خودنمایی کند.

اندازه بزرگتر در میکرولنزها علاوه بر داشتن مورد مشترک با فاکتور قبلی این امکان را میدهد که میزان نور دریافتی بیشتر و شدن آن افزایش یابد.زیرا در سنسور نور به میزان همان آب در سطلها میباشد و هر چه این مقدار بیشتر باشد ،در نتیجه داده های بیشتری خواهیم داشت.

عمق بیشتر امکانی است تا از بروز مشکلاتی نظیر اشباء شدن فتودیودها جلوگیری شود.

 

 

 

 

برگشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش عکاسی, آموزش عکاسی دیجیتال, آموزش نورپردازی, آموزشگاه عکاسی, آموزشگاه عکاسی دیجیتال, آموزشگاه نورپردازی, دوره آموزش عکاسی, دوره جامع عكاسي, دوره عکاسی, فیگور, مدلینگ

 

آموزش عکاسی مجید نصیری در فیسبوک آموزش عکاسی مجید نصیری در اینستاگرام

  

All Right Reserved 2013,Majid Nasiri , Design by www.adco.ir

Link Require Resolution 1024×768 or Higher

www.MajidNasiri.ir

پویایی و حرکت